:: دوره 17، شماره 69 - ( 12-1396 ) ::
جلد 17 شماره 69 صفحات 217-230 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون تجربی رویکرد فرصت طلبانه
مهدی صفری گرایلی ، یاسر رضایی پیته نوئی، محمد نوروزی
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1351 مشاهده)
بر اساس رویکرد مدیریت سود فرصت طلبانه، شرکت های دارای مدیریت سود گزارش های مالی
پیچیده تر و با خوانایی کمتری منتشر م یکنند تا بدین طریق، رفتار فرصت طلبانه مدیران را پنهان
نموده و امکان شناسایی آن توسط سرمای هگذاران، تحلی لگران مالی و سایر نهادهای قانونی را کاهش
دهند. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدیریت سود بر خوانایی گزارشگری
مالی شرکت ها می پردازد. بدین منظور، برای سنجش خوانایی گزارشگری مالی از دو شاخص فوگ
و شاخص طول متن و همچنین، از مدل کازنیک ) 1999 ( برای اندازه گیری مدیریت سود استفاده
گردید. فرضیه تحقیق نیز با استفاده از نمونه ای متشکل از 93 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق
بهادار تهران طی سال های 1390 تا 1394 و با بهره گیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی
بر تکنیک داده های تلفیقی مورد آزمون قرارگرفت. یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه منفی
بین مدیریت سود با خوانایی گزارشگری مالی شرک تها و به بیان دیگر، تأیید رویکرد مدیریت سود
فرصت طلبانه است.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: مدیریت سود، رویکرد فرصت طلبانه، خوانایی گزارشگری مالی.
متن کامل [PDF 391 kb]   (1958 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حسابرسی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۸


XML     Print



دوره 17، شماره 69 - ( 12-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها