صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
توسعه بازارهای حسابرسی و افزایش رقابت موسسات، تمایل به تجاریسازی را افزایش داده است. انگیزه بقای حرفهای و سازمانی، از جمله عوامل مهم و اثرگذار بر این موضوع است. برخلاف بررسیهای قبلی که نتایج تجاری سازی موسسات حسابرسی را هدف قرار دادند، بررسی حاضر اثر عوامل بالقوه اثرگذار بر تجاریسازی که هویت حرفهای و هویت سازمانی است، را بر تجاریسازی موسسات حسابرسی مورد بررسی قرار میدهد.
جامعه آماری شامل حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1398 است که نمونه نهایی شامل 357 حسابرس است. در جمعآوری دادههای پژوهش از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. به منظور سنجش هویت حرفهای از پرسشنامه میل و آشفورث (1992)، هویت سازمانی، از پرسشنامه اسوانبرگ و اوهمان (2015)، و برای سنجش مولفههای تجاریسازی، شامل فرآیند محوری از پرسشنامه چن و همکاران (2009)، مشتری محوری از پرسشنامه دیشپاند و فارلی (1998)، و بازارمحوری از پرسشنامه نارور و همکاران (2004) استفاده شده است. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) و نرم افزارSPSS و Lisrel استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد هویت حرفهای و هویت سازمانی حسابرسان بر بازار محوری، مشتری محوری و فرآیندمحوری موسسات حسابرسی اثر مثبت دارد.
Arad H, Khalatbari-Limaki A, Pourreza-Tamejani M. Development of commercialization of audit profession in iran: an analysis of auditors identity. audit knowledge 2021; 21 (84) : 5 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2361-fa.html
آراد حامد، خلعتبری لیماکی عبدالصمد، پوررضا تمیجانی معصومه. توسعه تجاری سازی حرفه حسابرسی در ایران: تحلیلی از جایگاه هویت حسابرسان. دانش حسابرسی. 1400; 21 (84) :119-149