گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده: (685 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر، شامل دو بعد است. نخست، فراهم کردن شواهد بیشتر در مورد تأثیر اثرات ترتیب اطلاعات بر تعدیل باور حسابرسان و دوم، بررسی این موضوع که آیا حسابرسان با سبکهای شناختی متفاوت، باورهای خود را بهطور متفاوت تعدیل میکنند یا خیر. به این اهداف از طریق بهکارگیری حسابرسان حرفهای باتجربه دست یافته شد. جهت تعیین اثرات ترتیب اطلاعات از مدل تعدیل باور هوگارث و آینهورن در ارزیابی توانایی تداوم فعالیت استفاده گردید و ارتباط بین سبک یادگیری کولب، و مدل شرودر، درایور و استرافر، بهعنوان معیار سبکهای شناختیِ انتزاعی و عینی درنظرگرفته شد. از طریق مدل تحلیل واریانس عملیات تجزیهوتحلیل داده ها انجام پذیرفت. یافتهها از وجود اثرات ترتیب اطلاعات (اثر تأخیر) در شرایط پردازش گامبهگامِ شواهد ناسازگار حکایت دارد. بااینوجود، سبکشناختی افراد باعث کاهش این اثرات نشد. نتایج تجربی همچنین نشان داد که قضاوت حسابرسان در خصوص تداوم فعالیت از تئوری شرودر، درایور و استرافر پیروی میکند: با توجه به پیچیدگی، حسابرسان انتزاعی نسبت به حسابرسان عینی اطلاعات بیشتری پردازش میکنند و دامنه تعدیل باور وسیعتری دارند.
Arababadi R, Baharmoghddam M, KHodamipour A. Cognitive Style and Auditor's judgment: Does Cognitive Style mitigate the Impact of recency bias on the auditors’ belief revision process?. 3. 2021; 21 (84) :5-27 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2217-fa.html
عرب آبادی رحیم، بهارمقدم مهدی، خدامیپور احمد. سبک شناختی و قضاوت حسابرس: آیا سبک شناختی اثرات تاخیر بر فرآیند تعدیل باور حسابرسان را کاهش میدهد؟. دانش حسابرسی. 1400; 21 (84) :27-5