بررسی عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دیوان محاسبات کشور با استفاده از مدل سه شاخگی- شهامت حسینیان - ابراهیم فراهانی
|
شهامت حسینیان*، ابراهیم فراهانی |
دانشگاه علوم انتظامی امین |
|
چکیده: (4371 مشاهده) |
هـدف از آنجـام ایـن تحقیـق، بررسـی عوامـل موثربرپیاده سـازی موفـق مدیریـت دانش در دیـوان محاسـبات کشـور بـه کمـک مـدل سـه شـاخگی بااسـتفاده از ابعادسـاختاری،محتوایی ومحیطـی مـی باشـد. رشـد روز افـزون دانش و مهـارت در عصرفرااطالعـات، نیاز به سـاماندهی و مدیریـت بهتـر دانـش های آشـکار و پنهان سـازمانی را اجتنـاب ناپذیر کرده اسـت. تحقیق فعلی ازنظرهـدف کاربـردی وازنظـرروش جمع آوری داده ها،توصیفی ازنوع پیمایشـی می باشـد.جامعه آماری شـامل450نفرازمدیران وکارشناسـان دیوان محاسـبات اسـت که به کمک فرمول کوکران 207نفرازآنهـا بـه عنـوان حجـم نمونه محاسـبه گردید.روش نمونـه گیری نیز تصادفـی طبقه ای می باشـد.برای جمع آوری داده ها از ابزارپرسـش نامه اسـتفاده شـدکه روایی آن به تایید خبرگان رسـید. پایایی پرسشـنامه نیزبـه کمک ضریب آلفـای کرونباخ عدد73/0 به دسـت آمد.بـازه زمانی تحقیق نیمه اول سـال1394 می باشـد.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t و ویلکاکسـون وبـرای اولویـت بندی عوامـل نیز از آزمون فریدمن اسـتفاده گردید. نتایج آزمون های آماری نشـان مـی دهـد کـه ابعاد سـاختاری، محتوایی و محیطی برپیاده سـازی موفق مدیریت دانـش دردیوان محاسـبات کشـور تاثیرگـذار اسـت. نتایـج حاصـل از آزمـون فریدمـن بـرای رتبـه بنـدی عوامل نیزنشـان مـی دهد کـه ابعادسـاختاری،محتوایی ومحیطی) زمینه ای (به ترتیب بیشـترین تاثیررابر پیـاده سـازی موثـر مدیریت دانـش دردیوان محاسـبات دارند |
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، ابعاد ساختاری، محتوائی و محیطی، مدل سه شاخگی |
|
متن کامل [PDF 540 kb]
(4572 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
حسابرسی دریافت: 1395/3/10 | پذیرش: 1395/3/10 | انتشار: 1395/3/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|