الزامات حقوقی تحقق حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور -دکتر محمد حسین زارعی -جواد فاضلی نژاد
|
محمدحسین زارعی*، جواد فاضلی نژاد |
شهید بهشتی |
|
چکیده: (5861 مشاهده) |
اداره امور عمومی در نظام جمهوری اسالمی ایران در حال گذار از قالب سنتی خود به شکل نوین است .این روند در ارتباط با برخی امور ، ارادی و خودخواسته بوده و در بسیاری امور غیر ارادی و ناخواسته می باشد.در نظام های حقوقی که در آن حاکمیت قانون نهادینه شده است ، تحول در مدیریت امور عمومی مستلزم تغییر نگرش در مدیریت مالی عمومی و این همه برپایه تحول در ابعاد مختلف نظام حقوقی می باشد. اقتضائات مدیریت دولتی نوین امروزه فرایند بودجه ریزی دولت را در هر چهار مرحله تهیه ، تصویب ، اجرا و نظارت بر بودجه با تحوالت عمیقی روبرو ساخته است. در این راستا نظام حقوقی که از مولفه های اصلی آن " رو به واقعیت بودن" است ، در جهت حفظ کارایی و کارآمدی خود می بایست این تحوالت را پذیرفته و حقوقی سازد. . یکی از مولفه های اصلی مدیریت دولتی نوین توجه به " نتیجه " به جای " فرایند " است و بر همین مبنا در مرحله نظارت بر اجرای بودجه ، حسابرسی عملکرد به عنوان ابزار اصلی این مرحله از بودجه ریزی جایگزین انواع مختلف سنتی حسابرسی گردیده است .در این نوشتار در پی بررسی و امکان سنجی تحقق و اجرای حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور بر پایه نظام حقوقی کنونی هستیم . |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: مدیریت دولتی نوین، حسابرسی عملکرد، قانون اساسی، صالحیت تخییری |
|
متن کامل [PDF 345 kb]
(2374 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
حسابرسی دریافت: 1395/6/7 | پذیرش: 1395/6/7 | انتشار: 1395/6/7
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|