صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
استادیار گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران،(نویسنده مسئول). ایمیل: Hasan.Valiyan@yahoo.com
چکیده: (1107 مشاهده)
هویت حرفهای حسابرسان به عنوان یک ویژگی رفتاری و روانشناختی محسوب میشود که میتواند در ارتقای سطح کیفیت حسابرسی انجام گرفته بسیار موثر باشد و به ارتقای سطح شفافیت مالی شرکتها و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها کمک نماید و باعث تقویت موقعیت استراتژیک صاحبکاران در بازار سرمایه گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر هویت حرفهای حسابرسان بر ماهیت رقابتی صاحبکاران با توجه به نقش تجربه حسابرس میباشد. در این پژوهش 60 نفر از حسابرسان در قالب دو گروه آزمایش و کنترل، حسابرسان تحت نظر سازمان و حسابرسان شاغل در موسسات خصوصی مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری دادههای پژوهش پرسشنامه بود و برای تحلیل آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای روش مانوا چند متغیره، تحلیل واریانس اندازههای مکررو همچنین آزمونهای تعقیبی برای مقایسه زمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، ارتقای سطح هویتهای حرفهای حسابرسان بر ماهیت رقابتی صاحبکاران در دو بعد اهمیت جایگاه صاحبکار و تصویر مثبت صاحبکار تاثیر گذار است و میتواند باعث افزایش جایگاه رقابتی صاحبکار و ایجاد تصویر مثبت صاحبکار در بازار سرمایه گردد.
Valiyan H, Abdoli M, Eslami K, Orooyee M. Investigating Effect of Auditor's Professional Identity on the Competitive Nature of Clients, According to the Auditor's Experience. audit knowledge 2022; 22 (86) : 10 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-1834-fa.html
ولیان حسن، عبدلی محمدرضا، اسلامی خدیجه، اروئی مهران. بررسی تاثیر هویت حرفه ای حسابرسان بر ماهیت رقابتی صاحبکاران با توجه به نقش تجربه حسابرس. دانش حسابرسی. 1401; 22 (86) :241-273