[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
برای نویسندگان::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
صاحب امتیاز
دیوان محاسبات کشور
مدیر مسئول
دکتر سید احمدرضا دستغیب
سردبیر
دکتر مهدی مرادی
اعضای هیات تحریریه
دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی

دکتر ایرج نوروش
دکتر جعفر باباجانی
دکتر شکراله خواجوی
دکتر محمد کاشانی پور
دکتر محمد عرب مازار یزدی
دکتر رضا حصارزاده
دکتر مهدی صالحی


شاپای چاپی: 9691- 1681
شاپای الکترونیکی: 9691- 1681
..
تعداد دوره های فصلنامه(سال) 21
تعداد شماره های فصلنامه(پیاپی) 84
تعداد کل مقالات داوری شده 4795
تعداد کل داوران(نفر) 32
تعداد کل کاربران(نفر) 2106
کل مقالات ارسال شده 2752
کل مقالات پذیرفته شده 810
کل مقالات رد شده 1747
مقالات در حال ویرایش 147
درصد پذیرش 31%
میانگین زمان داوری 35 روز
بررسی اولیه مقالات دریافتی 8 روز
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب
..
:: دوره 18، شماره 73 - ( 12-1397 ) ::
جلد 18 شماره 73 صفحات 137-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران
مهدی مردانی، مهدی صفری*، حسن ولیان
دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (2889 مشاهده)
شرکت های برخوردار از تمرکز مشتری، ریسک بالاتری را در جریانات نقدی تجربه نموده و از این رو، تمایل بیشتری برای نگهداشت وجه نقد دارند. از آن جا که سیاست های اجتناب مالیاتی باعث کاهش خروج وجه نقد از شرکت می گردد، لذا انتظار می رود که شرکت های دارای تمرکز مشتری بالاتر، اجتناب مالیاتی بیشتری داشته باشند. بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر تمرکز مشتری بر فعالیت های اجتناب مالیاتی شرکت ها می پردازد. بدین منظور، برای سنجش اجتناب مالیاتی از دو معیار تفاوت دفتری مالیات (ETR) و نرخ مؤثر مالیاتی (BTD) استفاده گردید. فرضیه پژوهش نیز با استفاده از نمونه ای متشکل از 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1390 تا 1394 و با بهره گیری از الگوی رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک داده های تابلویی مورد آزمون قرارگرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است تمرکز مشتری شرکت ها منجر به افزایش اجتناب مالیاتی آن ها می شود. نتایج تحقیق ضمن پر کردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه می تواند برای تدوین کنندگان قوانین مالیاتی، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیم گیری راهگشا باشد.
واژه‌های کلیدی: تمرکز مشتری، اجتناب مالیاتی، تفاوت دفتری مالیات، نرخ مؤثر مالیاتی
متن کامل [PDF 334 kb]   (1274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حسابرسی
دریافت: 1397/12/15 | پذیرش: 1397/12/15 | انتشار: 1397/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


مردانی مهدی، صفری مهدی، ولیان حسن. تمرکز مشتری و اجتناب مالیاتی: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابرسی. 1397; 18 (73) :123-137

URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2071-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 73 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانش حسابرسی Audit  Science
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657