صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران، نویسنده مسئول، ایمیل: Hasan.Valiyan@yahoo.com
چکیده: (1334 مشاهده)
حسابرسی داخلی به عنوان یکی از الزامات آییننامهای از جانب سازمان بورس اوراق بهادار محسوب میشود که در طی سالهای اخیر به عنوان یکی از ارکان نظام راهبری شرکتها مورد توجه قرار گرفته است. این حرفه با توجه به ارزشها و ویژگیهای حسابرسی مستقل در قالب نظارت بر عملکردهای مالی شرکتها در چارچوبهای سازمانی تدوین شده است و به دلیل ماهیتی که برای آن تعریف شده است، نیازمند رشد و توسعه مهارتهای رفتاری و عملکردی حسابرسان شاغل از طریق یادگیری سازمانی در آن میباشد تا به مرور دچار فرسودگی و کاهش انگیزههای شغلی نشود. هدف این پژوهش توسعه کارراهه حرفهای حسابرسان داخلی با توجه به ویژگیهای یادگیری سازمانی میباشد. روش شناسی پژوهش کیفی و مبتنی بر تحلیل داده بنیاد و تحلیل کیفی تعاملی () میباشد. تحلیلهای در بخش داده بنیاد به واسطه انجام مصاحبه و کدگذاری سه مرحلهای انجام شد و در بخش تحلیل کیفی تعاملی نیز تحلیلهای امتیازی به منظور شناسایی پیوندهای درونی معیارهای شناسایی شده در فاز اول پژوهش بر اساس ماتریس امتیازی انجام پذیرفت. جامعه هدف پژوهش با توجه به دو بخشی بودن تحلیل کیفی شامل ۱۵ نفر از متخصصان حسابداری و مدیریت و گروههای کانونی متشکل از کمیتههای حسابرسی و مدیران حسابرسی داخلی شرکتهای بورس اوراق بهادار میباشد. به منظور تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری نظری و همگن با توجه به ماهیت پژوهش استفاده شده است. بر اساس نتایج در بخش تحلیل داده بنیاد، ۷ طبقه مفهومی شامل پایبندی به ارزشهای اخلاقی، محیط یادگیری، تعهد سازمانی، حمایت مدیریت، تعهد حرفهای، پویایی کمیتههای حسابرسی و آموزش در قالب ۲۱ طبقه فرعی شناسایی شدند. نتایج در بخش تحلیل تعاملی نیز تایید نمود محیط یادگیری و حمایت مدیریت به عنوان دو محرک اصلی در توسعه کارراهه حرفهای حسابرسان داخلی بر اساس یادگیری سازمانی محسوب میشوند که پیامد تعهد حرفهای حسابرسان داخلی را به همراه خواهد داشت.
Career Development Professional Internal Auditors with regard to the characteristics of Organizational Learning based Grounded Theory & Interactive Qualitative Analysis (IQA). audit knowledge 2021; 21 (82) : 10 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2082-fa.html
ولیان حسن، حسن پور داوود. توسعه کارراهه حرفهای حسابرسان داخلی با توجه به ویژگیهای یادگیری سازمانی بر اساس تحلیل داده بنیاد و تحلیل کیفی تعاملی (IQA). دانش حسابرسی. 1400; 21 (82) :262-297