نقش حسابرسی عملکرد در بهبود پاسخگویی مدیران بخش عمومی
|
کیومرث داودی*، حسین ایزدی، سینا خردیار |
دانشگاه آزاد |
|
چکیده: (3345 مشاهده) |
بدون ابزار نظارتی مناسب، نمی توان کیفیت دستگاه های دولتی را سنجید. تمام دستگاه های اجرایی نیازمند سنجش تاثیر رویدادهای مختلف بر منابع تحت کنترل خود هستند. از طرفی برای تحقق پاسخگویی مدیران و شفافیت و برقراری انضباط مالی و مبارزه با فساد ضرورت دارد تا اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاه های اجرایی استقرار یابد لذا در این تحقیق ارتباط بین پاسخگویی و حسابرسی عملکرد مورد بررسی قرار گرفته است.
پژوهش حاضر از جهت روش استنتاج، تحلیلی و از جهت طرح پژوهش، از نوع پیمایشی میباشد که برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران وزارتخانه های کشور میباشد. که به کمک آماره کوکران و در سطح خطای 1% و اطمینان 95% تعداد 210 مورد نمونه آماری در نظر گرفته شده است. همچنین در این پژوهش به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده میشود.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که به نظر مدیران دولتی، اجرای حسابرسی عملکرد بر متغیرهای پاسخگویی (تعهد، تکریم، شفافیت، کنترل پذیری) تاثیر مثبت و معناداری داشته است به نحوی که در سطح اطمینان 95 درصد کلیه فرضیه های پژوهش پذیرفته شدند. |
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: حسابرسی عملکرد، بخش عمومی، تعهد پاسخگویی، تکریم پاسخگویی، شفافیت پاسخگویی، کنترل پذیری پاسخگویی. |
|
متن کامل [PDF 485 kb]
(845 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
حسابرسی دریافت: 1398/9/19 | پذیرش: 1398/9/19 | انتشار: 1398/9/19
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|