هویت حرفهای و سازمانی حسابرسان و تجاریسازی در مؤسسات حسابرسی
|
حسن ولیان*، مهدی صفری گرایلی، داوود حسن پور |
استادیار گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران |
|
چکیده: (2565 مشاهده) |
هویت شغلی و سازمانی لازمه موفقیت شرکتها در یک محیط رقابتی امروز میباشند، چرا که باعث ایجاد تعهد و انگیزههای شغلی بیشتر افراد سازمانی میگردد و همگی برای رسیدن به هدفی واحد تلاش مینمایند. لذا هدف این پژوهش بررسی ارتباط هویت حرفهای و سازمانی حسابرسان با تجاریسازی در مؤسسات حسابرسی میباشد. ابزار پژوهش را یک پرسشنامه با 25 ماده بر پایه مقیاس لیکرت با درجات 1 تا 5 تشکیل میدهد. پرسشنامه استاندارد متناسب با شرایط جامعه هدف، مورد بازنگری قرار گرفت و روایی و پایایی پرسشنامه جدید مورد تأیید قرار گرفت. دوره پرسشگری 6 ماه بوده است که در طی سالهای 1396 تا 1397 انجام گرفته است. تعداد نمونهای به حجم 384 نفر از جامعه-حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات بخش خصوصی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انتخاب گردید که تجزیهوتحلیل آماری بر روی 294 پرسشنامه دریافتی انجام گرفت. برای آزمون فرضیات پژوهش از معادلات ساختاری با کمک نرمافزار (PLS) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد هویت حرفهای حسابرسان با سه معیار تجاریسازی شامل مشتری مداری، بازار مداری و فرآیند مداری ارتباط منفی و معناداری دارد، در حالیکه، هویتسازمانی حسابرسان با این سه معیار ارتباط مثبت و معناداری دارد. |
|
واژههای کلیدی: هویت حرفهای، هویتسازمانی، تجاریسازی مؤسسات حسابرسی، حداقل مربعات جزئی (PLS) |
|
متن کامل [PDF 733 kb]
(536 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
حسابرسی دریافت: 1399/3/27 | پذیرش: 1399/3/27 | انتشار: 1399/3/27
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|