صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
یکی از مباحث مهمی که در سالهای اخیر تعهد حرفهای و اخلاق را در حرفه حسابرسی با مسائل متعددی مواجه ساخته، فعالیتهای بازاریابی و تجاری حسابرسان بوده است. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تعهد حرفهای بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی با نقش میانجی جهتگیریهای اخلاقی اجرایی شد. جامعه آماری پژوهش شامل حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی شاغل در موسسات حسابرسی تهران بودند. در پژوهش حاضر جهت داشتن شانس مساوی تمامی اعضای نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده به کمک جدول گرجسی و مورگان استفاده شد و تعداد 245 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات توسط پرسشنامهها گردآوری و با استفاده از روش مدلیابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تعهد حرفهای بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. تعهد حرفهای از طریق جهتگیری اخلاقی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تعهد حرفهای از طریق ایدهآلگرایی و نسبیگرایی بر نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد. به طور کلی نتایج بیانگر این امر بود که ویژگیهای تعهد حرفهای از طریق جهتگیریهای اخلاقی نه تنها تناقضی با فعالیتهای بازاریابی ندارد، بلکه منجر به توسعه و افزایش نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی می گردد.
khalkhali M, Maranjory M, alikhani R, Taghipouryan Y. Auditors' Professional Commitment, Ethical Orientations and Attitudes of Auditors towards Marketing Activities. audit knowledge 2022; 22 (87) :381-402 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2836-fa.html
خلخالی مرضیه، مران جوری مهدی، علی خانی رضیه، تقی پوریان یوسف. تعهد حرفه ای، جهتگیریهای اخلاقی و نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی. دانش حسابرسی. 1401; 22 (87) :381-402