[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
برای نویسندگان::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
صاحب امتیاز
دیوان محاسبات کشور
مدیر مسئول
دکتر سید احمدرضا دستغیب
سردبیر
دکتر مهدی مرادی
اعضای هیات تحریریه
دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی

دکتر ایرج نوروش
دکتر جعفر باباجانی
دکتر شکراله خواجوی
دکتر محمد کاشانی پور
دکتر محمد عرب مازار یزدی
دکتر رضا حصارزاده
دکتر مهدی صالحی


شاپای چاپی: 9691- 1681
شاپای الکترونیکی: 9691- 1681
..
تعداد دوره های فصلنامه(سال) 21
تعداد شماره های فصلنامه(پیاپی) 84
تعداد کل مقالات داوری شده 4795
تعداد کل داوران(نفر) 32
تعداد کل کاربران(نفر) 2106
کل مقالات ارسال شده 2752
کل مقالات پذیرفته شده 810
کل مقالات رد شده 1747
مقالات در حال ویرایش 147
درصد پذیرش 31%
میانگین زمان داوری 35 روز
بررسی اولیه مقالات دریافتی 8 روز
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب
..
:: دوره 23، شماره 91 - ( 7-1402 ) ::
جلد 23 شماره 91 صفحات 205-178 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی استعاره‌های توسعه‌ی ظرفیت‌های بلوغ در حسابرسان
سیامک سامی ، نگار خسروی پور* ، زهرا لشگری
استادیار گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، ایمیل: n_khosravipour@yahoo.com
چکیده:   (410 مشاهده)
بلوغ به عنوان بخشی از فرآیندهای تجربی و دانش‌افزایی در هر حرفه‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه‌ی انجام وظایف اثربخش را برای متصدی حرفه ایجاد نماید. هدف این پژوهش ارزیابی استعاره‌های توسعه‌ی ظرفیت‌های بلوغ در حسابرسان می‌باشد. روش شناسی پژوهش توسعه‌ای و ترکیبی بود. زیرا چارچوبِ نظری منسجمی در خصوصِ ارزیابیِ استعاره‌های توسعه‌ی ظرفیت‌های بلوغ در حسابرسان وجود نداشت و این پژوهش از طریق گرندد تئوری ابتدا نسبت به تعیین ابعاد پژوهش اقدام نمود. سپس از طریق تحلیل دلفی نسبت به تعیین پایایی ابعاد شناسایی شده اقدام شد تا در بخش کمی پژوهش، از طریق فرآیند رتبه‌بندی تفسیری، نسبت به اولویت‌بندی تأثیرگذارترین بُعد ظرفیت بلوغ در حسابرسان اقدام شود. جامعه هدف در بخش کیفی ۱۲ نفر از متخصصان دانشگاهی بودند که چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ تجربی، خبره تلقی می‌شدند. فرآیندِ انتخاب افراد شیوه‌ی نمونه گیری نظری براساس دانش تجربی در حرفه حسابرسی بود. اما جامعه هدف در بخش کمی ۲۲ نفر از حسابرسان دارای تجربه بیش از ۵ سال سابقه حرفه‌ای بودند که براساس تجربه‌های کاری و سطح دانش فنی و تخصصی از طریق نمونه گیری غیراحتمال انتخاب شدند. نتایج پژوهش در بخش کیفی از وجودِ ۳ مقوله و ۶ مولفه و ۳۴ کد مفهومی حکایت دارد که کارکردِ ظرفیت های بلوغ در حسابرسان را در قالبِ یک مدل پکپارچه ۶ بُعدی بسترسازی نموده است. همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد درصدِ تاثیرگذاری کارکردچشم‌انداز حرفه‌ای نسبت به بقیه کارکرد استعاره‌های بلوغ حرفه‌ای در حسابرسان  بالاتر است که به معنای آن است که توسعه‌ی ظرفیت‌های بلوغ حرفه‌ای در حسابرسی وابسته به چشم‌اندازهایی است که حرفه حسابرسی می‌بایست با ایجاد امید به آینده در حرفه باعث گردد تا حسابرسان نسبت به انجام وظایف شغلی خود با دید بازتری مسئولانه اقدام نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: بلوغ حرفه‌ای، استعاره سازی در حسابرسی، فرآیند رتبه‌بندی تفسیری
متن کامل [PDF 1923 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حسابرسی
دریافت: 1401/4/12 | پذیرش: 1401/11/16 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sami S, Khosravipour N, Lashgari Z. Evaluating the Metaphors of Development of Auditor's Maturity Capacities. audit knowledge 2023; 23 (91) :178-205
URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2939-fa.html

سامی سیامک، خسروی پور نگار، لشگری زهرا. ارزیابی استعاره‌های توسعه‌ی ظرفیت‌های بلوغ در حسابرسان. دانش حسابرسی. 1402; 23 (91) :178-205

URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2939-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 91 - ( 7-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانش حسابرسی Audit  Science
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657