صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی اشراق، خراسان شمالی، ایران (نویسنده مسئول)، (Abbas.ghodratizoeram@gmail.com).
چکیده: (303 مشاهده)
یکی از چالشهای سازمانها رقابت و تمایل به افزایش سود میباشد. با توجه به گستردگی و رقابت موجود در بازارها نسبت به گذشته، بسیاری از شرکتها تلاش میکنند تا با تدوین استراتژیهای رقابتی مناسب، مزیت رقابتی را بهدست آورند. سیاست تقسیم سود از مهمترین مباحث مطرح شده در ادبیات نظری پژوهش است که بر اساس آن سهامداران نیز تصمیمهای مربوط را خواهند گرفت. لذا هنگامی که شرکتها با مشکل عدم تقارن اطلاعاتی بالا مواجه هستند، درصد پرداخت سود خود را به منظور کاهش سطح عدم تقارن اطلاعات و همچنین نشانهای از سوددهی و کیفیت، بالا میبرند. بر پایه این استدلال، هدف از پژوهش حاضر بررسیتاثیر نقش تعدیلکننده ویژگیهای شرکت بر رابطه بین استراتژیهای تجاری و سیاست تقسیم سود شرکتها با استفاده از یک نمونه متشکل از 130 شرکت طی سالهای 1395 تا 1401 است. نتایج بدست آمده از فرضیه اول نشاندهنده آن است که بین استراتژی تجاری و سیاست تقسیم سود رابطه معناداری وجود دارد. همچنین استراتژی تجاری نقش تعدیلکننده بر رابطه بین سیاست تقسیم سود و فرصتهای سرمایهگذاری و عملکرد شرکت را دارد.
Ghodratizoeram A, Norouzi M. The Effect of the Business Strategies on the Profit Sharing Policy, Emphasizing the Moderating Role of the Company's Financial Factors. audit knowledge 2023; 22 (89) :305-324 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-2943-fa.html
قدرتی زوارم عباس، نوروزی محمد. تاثیر استراتژیهای تجاری بر سیاست تقسیم سود با تاکید بر نقش تعدیلکننده عوامل مالی شرکت. دانش حسابرسی. 1401; 22 (89) :305-324