صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
دانشیارحسابداری، گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. (نویسنده مسئول)، رایانامه: pourali@iauc.ac.ir
چکیده: (352 مشاهده)
پولشویی را میتوان به عنوان ادغام وجوهی که از راههای غیرقانونی به دست میآید تعریف کرد که به عنوان پول کثیف نیز شناخته میشود و در اقتصاد قانونی که عمدتاً از پول پاک تشکیل شده است، صورت میگیرد (سی، 2023). "پولشویی" و "تأمین مالی تروریسم" در حقیقت،"جرایم سازمان یافتهای" هستند که به عنوان یکی از عوامل مهم به چالش کشیدن یکپارچگی سیستم مالی در سراسر جهان تلقی میشوند. این فرایند یک پدیده جهانی است که ثبات سیاسی و اقتصادی کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و نوظهور را تضعیف میکند. پولشویی همیشه توسط وجوه غیرقانونی به دست آمده از جنایت اصلی پشتیبانی میشود (اکرم و همکاران، 2021). جرایم پولشویی که فراتر از فرار مالیاتی است شامل قاچاق مواد مخدر و انسان، تقلب در تجارت و بیمه، فحشا، انواع جرایم غیرقانونی با انگیزه سود ناشی از بانکها، اوراق بهادار، قاچاق اسلحه، قمار، اخاذی و تروریسم میشود. به این ترتیب، ماهیت پیچیده پولشویی برای سازمانهای مجری قانون و مقامات مربوطه در تعقیب جرایم پولشویی چالش برانگیز شده است. افرادی که پولشویی میکنند در حقیقت، افراد حرفهای مانند حسابداران و وکلاً را برای تسهیل فعالیتهای خود انتخاب میکنند زیرا در مقایسه با مؤسسات مالی مقررات کمتری دارد. پولشویی در هر مقیاسی را میتوان با مشارکت متخصصان انجام داد و پنهان کرد. تا به امروز، طرحهای پولشویی به طور فزایندهای پیچیدهتر میشوند، زیرا مغز متفکران جنایی، وکلاً، حسابداران و دیگر کارشناسان خلاق را برای پوشاندن ردپای خود استخدام میکنند. اگر چه، افراد حرفهای موظف به رعایت استانداردهای حرفهای، اصول اخلاقی و قوانین هستند، ممکن است به دلیل عدم پاسخگویی عمومی به فعالیتهای غیرقانونی کمک کنند(ایزولاوری و آمیر 2022). «گروه ویژه اقدام مالی» پولشویی را به عنوان پردازش عواید مجرمانه برای پنهان کردن منشأ غیرقانونی آنها تعریف میکند؛ معمولاً وجوه حاصل از منابع غیرقانونی با استفاده از ابزارهای مشروع مانند ترتیبات تجاری پیچیده یا معاملات فرامرزی برای مشروعیت بخشیدن به پول سیاه پنهان میشود (گروه ویژه اقدام مالی، 2022)با توجه به مباحث مطرح مذکور و این مسأله که در حال حاضر کشور ایران درگیر تصویب قوانین گروه ویژه اقدام مالی است و بسیاری از معاملات بینالمللی و تراکنش بانکی تحت تأثیر این قانون، ایستا مانده است، پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل تعیینکننده منطبق با مکانسیمهای ضد پول شویی در میان حسابداران حرفهای در ایران است تا ضمن بررسی موشکافانه این قوانین، راهکاری کاربردی به منظور برون رفت از این بحران را نیز مطرح نماید.
پژوهش حاضر بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نقطه نظر روش استنتاج، از نوع توصیفی– استنباطی میباشد.نمونه آماری شامل 97 نفر از حسابرسان سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشند که شامل کلیه شرکا، مدیران و سرپرستان حسابرسی هستند.برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه در قسمت توصیفی از نرم افزار SPSS و در قسمت استنباطی از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که تاثیر متغیرهای آموزش و شایستگی ، اثربخشی و کارایی قوانین مبارزه با پولشویی و هزینه پاسخگویی/هزینه انطباق بر سیستم های شناسایی و طبقه بندی مشتریان مثبت و تاثیر ریسک عدم انطباق و آسیبپذیریهای ادراک شده بر آنها منفی و عکس.
lak J, pourali M, Fallah R, maranjory M. Determining mechanisms in accordance with anti-money laundering institutions from the perspective of professional accountants in Iran. audit knowledge 2024; 23 (93) :62-86 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3058-fa.html
لک جمشید، پورعلی محمدرضا، فلاح رضا، مران جوری مهدی. تعیین سازوکارهای منطبق با نهادهای ضد پولشویی از دیدگاه حسابداران حرفهای. دانش حسابرسی. 1402; 23 (93) :62-86