صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
دانشیار گروه حسابداری دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران، نویسنده مسئول، ایمیل: h.fakhari@umz.ac.ir
چکیده: (325 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی تعالی با رویکرد پارادرایمی در موسسات حسابرسی شکل گرفته است. روش پژوهش حاضر با رویکرد دادهبنیاد در سال 1401 انجام شده است. جامعه پژوهش شرکاء، مدیران عامل موسسات حسابرسی، افراد با سابقه عضویت در هیات مدیره جامعه حسابداران رسمی میباشند، که با نمونهگیری هدفمند 26 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته بوده است. یافتهها نشان دهندهی بیش از 165 مفهوم اولیه منحصر به فرد، 62 مفهوم ثانویه و 25 مقوله اصلی بوده است. که از مهترین عناصر الگوی ارائه شده میتوان به شرایط علی(از قبیل مشکلات مالی موسسات)، شرایط مداخله گر(از قبیل خرید اظهار نظر)، شرایط زمینهای(از قبیل ویژگی های ساختاری حرفه)، پیامدها(از قبیل تحقق انتظارات ذینفعان کلیدی) و راهبردها در دو سطح اجرا(از قبیل مدیریت ارتباط با صاحبکاران) و کنترل و اصلاح (از قبیل ممیزی بازار) اشاره داشت. مطالعه حاضر را میتوان اولین تلاش در زمینه ارائه الگوی تعالی به طور خاص در موسسات حسابرسی با تاکید بر آیین رفتار حرفهای دانست که موجب ورود و کاربست مفاهیم بازاریابی و تعالی بخشی دانش بازاریابی در موسسات حسابرسی میشود. و از سوی دیگر میتواند زمینه ساز طراحی ابزار کنترل کیفیت بر فعالیتهای بازاریابی موسسات حسابرسی توسط نهادهای نظارتی شود.
yamrali O, fakhari H, Malekian E, Shirkhodaie M. Conceptualization of marketing excellence model based on professional code of conduct in audit institutions using a Grounded Theory. audit knowledge 2024; 23 (92) : 11 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3084-fa.html
یمرعلی اکتای، فخاری حسین، ملکیان اسفندیار، شیرخدایی میثم. مفهوم پردازی الگوی تعالی بازاریابی مبتنی بر آیین رفتار حرفه ای در موسسات حسابرسی با رویکرد داده بنیاد. دانش حسابرسی. 1402; 23 (92) :281-305