صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، عضو انجمن حسابداری ایران، تهران، ایران. نویسنده مسئول. ایمیل: mohsennoshazar71@gmail.com
چکیده: (836 مشاهده)
تبلیغات بهعنوان یکی از عوامل مؤثر افزایش اعتبار شرکت و تقویت جایگاه اجتماعی شرکت در میان مشتریان و اجتناب مالیاتی است. همچنین، بر اساس نظریه نمایندگی، استدلال میشود که همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی میتوانند با توصیه به مدیریت برای کاهش سطح مشارکت در فعالیتهای اجتناب مالیاتی، نقش نظارتی ایفا کنند یا بر اساس نظریه مبتنی بر منابع، به دلیل ارتباط و کانالهای شبکهای، رئیس کمیته حسابرسی همپوشان میتوانند مدیران را برای اجتناب مالیاتی بیشتر تشویق کنند؛ لذا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تبلیغات با میزان اجتناب مالیاتی باتوجهبه نقش تعدیلی همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی باتوجهبه نظریههای متضاد نمایندگی و مبتنی بر منابع در 142 شرکت (1172 شرکت - سال) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1400 میپردازد. پس از اندازهگیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره، برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیه نیز با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیکهای آماری دادههای تلفیقی صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمونهای آماری پژوهش نشان میدهد که تبلیغات موجب کاهش اجتناب مالیاتی شرکت میگردد. به عبارتی؛ شرکتهایی که میزان هزینه و شدت تبلیغاتی بیشتری دارند، اجتناب مالیاتی پایینتری دارند. همچنین، نتایج نشان داد همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی این رابطه را تضعیف میکند. یافتههای این مطالعه بیانگر این است که تبلیغات به شکلگیری تصویر و شهرت شرکت در بین مشتریان کمک میکند. اگر شرکت به عنوان یک شرکتی که دارای رفتار اجتناب مالیاتی است تلقی شود، مزایای تبلیغات کاهش مییابد. آگاهی بیشتر مشتری ناشی از هزینههای تبلیغاتی بیشتر، احتمال اینکه مشتریان رفتارهای تهاجمی مالیاتی شرکت را بفهمند، افزایش میدهد. بنابراین، شرکتهایی که هزینه بیشتری برای تبلیغات انجام میدهند اجتناب مالیاتی کمتری دارند. همچنین، با توجه به نظریه مبتنی بر منابع رئیس کمیته حسابرسی همپوشان مزایای اجتناب مالیاتی را بیشتر از معایب آن که کاهش وجهه و اعتبار شرکت است، در نظر بگیرد و از تبلیغات به عنوان استراتژی برای بهبود وجهه شرکت و پنهان کردن رفتار فرصتطلبانه شرکت استفاده کند و همزمان به ایفای نقشهای مشاورهای برای انجام اجتناب مالیاتی بپردازد.
Nooshazar M, Jalili M, Rasuli H, Ahmadi Z. Advertising, Audit Committee Chair Overlap, and Tax Avoidance: Agency Theory Versus Resource-Based Theory?. audit knowledge 2024; 24 (94) :492-514 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3127-fa.html
نوش آذر محسن، جلیلی محمد، رسولی حسین، احمدی زهرا. تبلیغات، همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی و اجتناب مالیاتی: نظریه نمایندگی در برابر نظریه مبتنی بر منابع. دانش حسابرسی. 1403; 24 (94) :492-514