[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
برای نویسندگان::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
صاحب امتیاز
دیوان محاسبات کشور
مدیر مسئول
دکتر سید احمدرضا دستغیب
سردبیر
دکتر مهدی مرادی
اعضای هیات تحریریه
دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی

دکتر ایرج نوروش
دکتر جعفر باباجانی
دکتر شکراله خواجوی
دکتر محمد کاشانی پور
دکتر محمد عرب مازار یزدی
دکتر رضا حصارزاده
دکتر مهدی صالحی


شاپای چاپی: 9691- 1681
شاپای الکترونیکی: 9691- 1681
..
تعداد دوره های فصلنامه(سال) 21
تعداد شماره های فصلنامه(پیاپی) 84
تعداد کل مقالات داوری شده 4795
تعداد کل داوران(نفر) 32
تعداد کل کاربران(نفر) 2106
کل مقالات ارسال شده 2752
کل مقالات پذیرفته شده 810
کل مقالات رد شده 1747
مقالات در حال ویرایش 147
درصد پذیرش 31%
میانگین زمان داوری 35 روز
بررسی اولیه مقالات دریافتی 8 روز
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب
..
:: دوره 24، شماره 94 - ( 3-1403 ) ::
جلد 24 شماره 94 صفحات 514-492 برگشت به فهرست نسخه ها
تبلیغات، همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی و اجتناب مالیاتی: نظریه نمایندگی در برابر نظریه مبتنی بر منابع
محسن نوش آذر* ، محمد جلیلی ، حسین رسولی ، زهرا احمدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، عضو انجمن حسابداری ایران، تهران، ایران. نویسنده مسئول. ایمیل: mohsennoshazar71@gmail.com
چکیده:   (836 مشاهده)
تبلیغات به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر افزایش اعتبار شرکت و تقویت جایگاه اجتماعی شرکت در میان مشتریان و اجتناب مالیاتی است. همچنین، بر اساس نظریه نمایندگی، استدلال می‌شود که همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی می‌توانند با توصیه به مدیریت برای کاهش سطح مشارکت در فعالیت‌های اجتناب مالیاتی، نقش نظارتی ایفا کنند یا بر اساس نظریه مبتنی بر منابع، به دلیل ارتباط و کانال‌های شبکه‌ای، رئیس کمیته حسابرسی همپوشان می‌توانند مدیران را برای اجتناب مالیاتی بیشتر تشویق کنند؛ لذا، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تبلیغات با میزان اجتناب مالیاتی باتوجه‌به نقش تعدیلی همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی با توجه ‌به نظریه‌های متضاد نمایندگی و مبتنی بر منابع در 142 شرکت (1172 شرکت - سال) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1391 تا 1400 می‌پردازد. پس از اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از تجزیه تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره، برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شد. آزمون فرضیه نیز با استفاده از نرم‌افزار اقتصادسنجی Eviews و تکنیک‌های آماری داده‌های تلفیقی صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون‌های آماری پژوهش نشان می­دهد که تبلیغات موجب کاهش اجتناب مالیاتی شرکت می‌گردد. به عبارتی؛ شرکت‌هایی که میزان هزینه و شدت تبلیغاتی بیشتری دارند، اجتناب مالیاتی پایین‌تری دارند. همچنین، نتایج نشان داد همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی این رابطه را تضعیف می‌کند. یافته‌های این مطالعه بیانگر این است که تبلیغات به شکل‌گیری تصویر و شهرت شرکت در بین مشتریان کمک می‌کند. اگر شرکت به عنوان یک شرکتی که دارای رفتار اجتناب مالیاتی است تلقی شود، مزایای تبلیغات کاهش می‌یابد. آگاهی بیشتر مشتری ناشی از هزینه‌های تبلیغاتی بیشتر، احتمال اینکه مشتریان رفتارهای تهاجمی مالیاتی شرکت را بفهمند، افزایش می‌دهد. بنابراین، شرکت‌هایی که هزینه بیشتری برای تبلیغات انجام می‌دهند اجتناب مالیاتی کمتری دارند. همچنین، با توجه به نظریه مبتنی بر منابع رئیس کمیته حسابرسی همپوشان مزایای اجتناب مالیاتی را بیشتر از معایب آن که کاهش وجهه و اعتبار شرکت است، در نظر بگیرد و از تبلیغات به عنوان استراتژی برای بهبود وجهه شرکت و پنهان کردن رفتار فرصت‌طلبانه شرکت استفاده کند و همزمان به ایفای نقش‌های مشاوره‌ای برای انجام اجتناب مالیاتی بپردازد.
واژه‌های کلیدی: تبلیغات، همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی، اجتناب مالیاتی، نظریه نمایندگی، نظریه مبتنی بر منابع.
متن کامل [PDF 983 kb]   (678 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حسابرسی
دریافت: 1402/5/29 | پذیرش: 1402/8/1 | انتشار: 1403/3/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nooshazar M, Jalili M, Rasuli H, Ahmadi Z. Advertising, Audit Committee Chair Overlap, and Tax Avoidance: Agency Theory Versus Resource-Based Theory?. audit knowledge 2024; 24 (94) :492-514
URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3127-fa.html

نوش آذر محسن، جلیلی محمد، رسولی حسین، احمدی زهرا. تبلیغات، همپوشانی رئیس کمیته حسابرسی و اجتناب مالیاتی: نظریه نمایندگی در برابر نظریه مبتنی بر منابع. دانش حسابرسی. 1403; 24 (94) :492-514

URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 94 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانش حسابرسی Audit  Science
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657