[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
برای نویسندگان::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
شناسنامه نشریه
صاحب امتیاز
دیوان محاسبات کشور
مدیر مسئول
دکتر سید احمدرضا دستغیب
سردبیر
دکتر مهدی مرادی
اعضای هیات تحریریه
دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی

دکتر ایرج نوروش
دکتر جعفر باباجانی
دکتر شکراله خواجوی
دکتر محمد کاشانی پور
دکتر محمد عرب مازار یزدی
دکتر رضا حصارزاده
دکتر مهدی صالحی


شاپای چاپی: 9691- 1681
شاپای الکترونیکی: 9691- 1681
..
تعداد دوره های فصلنامه(سال) 21
تعداد شماره های فصلنامه(پیاپی) 84
تعداد کل مقالات داوری شده 4795
تعداد کل داوران(نفر) 32
تعداد کل کاربران(نفر) 2106
کل مقالات ارسال شده 2752
کل مقالات پذیرفته شده 810
کل مقالات رد شده 1747
مقالات در حال ویرایش 147
درصد پذیرش 31%
میانگین زمان داوری 35 روز
بررسی اولیه مقالات دریافتی 8 روز
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب
..
:: دوره 24، شماره 96 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 96 صفحات 99-63 برگشت به فهرست نسخه ها
چارچوب مفهومی آموزش نظریه‌ی حسابرسی
شاهرخ شهرابی ، حسین اعتمادی* ، علی رحمانی ، جواد رضازاده
گروه حسابداری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (387 مشاهده)
هدف از این پژوهش، ارائه‌­ی چارچوب مفهومی آموزش نظریه­‌ی حسابرسی است. تا پیش از اثرِ کلاسیک ماتز و شرف (1961) و به اذعان کمیته­‌ی مفاهیم بنیادین حسابرسی (1969)، نظریه­‌پردازی در حسابرسی مورد کم‌توجهی قرار گرفته و به عقیده­‌ی دنیس (2015)، هم‌­چنان نیازمند رشد و توسعه است. پژوهش حاضر اما در حوزه­‌ی نظریه­­‌پردازی پیرامون نظریه‌­ی حسابرسی به­‌معنای فلسفی و روش­شناسانه­‌ی آن نبوده، بلکه با هدف کمک به آموزش مفاهیم و نظریه­‌های حسابرسی (آن­‌چه که اکنون وجود دارد) در قالب ارائه‌­ی چارچوبی مفهومی صورت پذیرفته است.
برای دستیابی به این چارچوب مفهومی، از روش پژوهش آمیخته استفاده شد که مطابق آن، چهار مضمون اصلی شاملِ «مفاهیم و نظریه­‌های خُرد و کلان»، «کاربست سایر علوم در تبیین مفاهیم و نظریه‌­های حسابرسی»، «ابزارها و روش‌­های آموزش» و «رویکردهای یادگیری» استخراج و از طریق پرسش­نامه و مصاحبه­‌های اولیه و ثانویه (در مجموع 61 نفر)، نظر خبرگان مستند شد. این نظرات با استفاده از دو گروه آزمونِ «تحلیل عاملی» و «معادلاتِ ساختاری» ابتدا از منظر امکان طبقه‌­بندی مفاهیم و نظریه­‌های به دو گروه خرد و کلان و سپس، کاربست مفاهیم سایر علوم، ابزارها و روش­‌ها و رویکردهای یادگیری موثر در آموزش ایشان مورد سنجش قرار گرفت تا بهترین مولفه‌­های تبیین‌­گر به مثابه یافته‌­های این پژوهش استخراج شود.
در نهایت، چارچوب مفهومی آموزش مفاهیم و نظریه­‌های حسابرسی در قالب ساختار مفهومی چهاربُعدی در کنار درختِ تصمیم برای اتخاذ بهترین استراتژی­‌های آموزش مفاهیم و نظریه­‌های حسابرسی برای مدرسان ارائه شد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزشِ حسابرسی، یادگیریِ حسابرسی، نظریه و مفاهیم حسابرسی، استراتژیِ تدریس حسابرسی
متن کامل [PDF 1344 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حسابرسی
دریافت: 1402/7/17 | پذیرش: 1402/9/13 | انتشار: 1403/9/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrabi S, Etemadi H, Rahmani A, Rezazadeh J. A Conceptual Framework for Teaching Auditing Theory. audit knowledge 2024; 24 (96) :63-99
URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3157-fa.html

شهرابی شاهرخ، اعتمادی حسین، رحمانی علی، رضازاده جواد. چارچوب مفهومی آموزش نظریه‌ی حسابرسی. دانش حسابرسی. 1403; 24 (96) :63-99

URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3157-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 96 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دانش حسابرسی Audit  Science
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657