صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
استادیار گروه حسابداری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده: (337 مشاهده)
این تحقیق با هدف طراحی مدل حسابداری مدیریت استراتژیک در بخش بانکی با رویکرد ساختاری تفسیری انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز تحقیق جهت ارائه مدل از میان خبرگان یعنی 16 نفر از خبرگان حسابداری مدیریت در حوزه بانکی گرداوری شد. در این تحقیق با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) یک مدل برای حسابداری مدیریت استراتژیک در بخش بانکی طراحی شد. نتایج نشان داد عوامل حسابداری مدیریت استراتژیک شامل افزایش رقابتپذیری استراتژیک، ارتقاء گزارشات عملکردی و مدیریتی، مدیریت بهینه منابع و مصارف، ارتقاء سیستمهای کنترل داخلی، اتخاذ تصمیمات اثربخش سازمانی، ایجاد مزیت رقابتی پایدار، برنامهریزی و بودجهریزی استراتژیک بر اساس شاخصهای سیستمهای اطلاعاتی شامل متناسبسازی ساختار بانک، بهبود ساختار اطلاعاتی، ارتقاء استراتژیهای هزینهیابی، ایجاد زنجیره ارزش، صحتسنجی اطلاعات و گزارشها ارتقا خواهد یافت. همچنین عوامل فرهنگ سازمانی شامل فرهنگ نوآورانه و خلاق، فرهنگ انطباقپذیری و سازگاری، ارتقاء فرهنگ پاسخگویی و فرهنگ شایستهسالاری علاوه بر ارتقا عوامل حسابداری مدیریت استراتژیک می تواند از طریق ارتقا سیستمهای اطلاعاتی موجب بهبود و ارتقا عوامل حسابداری مدیریت استراتژیک شامل افزایش رقابتپذیری استراتژیک، ارتقاء گزارشات عملکردی و مدیریتی، مدیریت بهینه منابع و مصارف، ارتقاء سیستمهای کنترل داخلی، اتخاذ تصمیمات اثربخش سازمانی، ایجاد مزیت رقابتی پایدار، برنامهریزی و بودجهریزی استراتژیک گردد.
Rajabi I, Khosravani A, Ziyari R, Mohaghegh A. Designing the Strategic Management Accounting Model in the Banking Sector with an Interpretative Structural Approach. audit knowledge 2024; 24 (96) :274-302 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3250-fa.html
رجبی چوبه اسمعیل، خسروانی آرزو، زیاری رضا، محقق عارفه. طراحی مدل حسابداری مدیریت استراتژیک در بخش بانکی با رویکرد ساختاری تفسیری. دانش حسابرسی. 1403; 24 (96) :274-302