صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
هدف مقاله حاضر بررسی مسئله حباب قیمتی بر اساس گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره قبل و بعد از تصاحب بوده است. یکی از استراتژیها که در بازار سرمایه ایران، در طول دورههای اخیر به جهت برنامه خصوصیسازی صنایع دولتی و به تبع آن بزرگ شدن شرکتهای سرمایهگذاری رو به افزایش است، استراتژی تصاحب است. این استراتژی، ازجمله استراتژیهای شرکتها جهت افزایش موقعیت رقابتی خود در راستای حداکثرکردن ثروت سهامداران است. خرید و تصاحب شرکتها میتواند به عنوان فرصت معاملاتی تلقی گردد و خریدار به وسیله آن ازکاهش سهم بازار جلوگیری کرده و مانع ورود رقیب جدید میگردد. در این مطالعه از اطلاعات مربوط به شرکتهای واگذار شده برای دوره زمانی 1401-1392 استفاده شده است. نتایج بدست آمده بیانگر این بوده است که رابطه مثبت بین افزایش در قیمت سهام و تصاحب وجود داشته است و در مدل رگرسیون لاجیت برآورد شده مشاهده شد که افزایش یک درصدی در تصاحب میتواند منجر به افزایش 6.5 درصدی در افزایش در قیمت و حباب قیمتی و واکنش متفاوت شرکتها به اخبار مثبت و منفی شود. بر این اساس نتایج آزمون حاکی از این است که بین تصاحب و بروز حباب قیمتی ارتباط وجود دارد و در شرکتهایی که تصاحب و تغییر در مالکیت دارند احتمال بروز حباب قیمتی بیشتر است.
Moghaddasin M, Fallah Shams M, Chavoshi S K, Gholami Jamkarani R. The role of positive and negative news in the emergence of price bubbles based on financial reporting in the period before and after the takeover (Study of companies admitted to Tehran Stock Exchange). audit knowledge 2024; 24 (95) :255-282 URL: http://danesh.dmk.ir/article-1-3276-fa.html
مقدسین منصور، فلاح شمس میرفیض، چاوشی سیدکاظم، غلامی جمکرانی رضا. نقش اخبار مثبت و منفی در بروز حباب قیمتی بر اساس گزارشگری مالی در دوره قبل و بعد از تصاحب (مطالعه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران). دانش حسابرسی. 1403; 24 (95) :255-282