تجارت الکترونیک و آمادگی الکترونیکی
|
مریم عسگری* |
دانشگاه آزاد بوکان |
|
چکیده: (11864 مشاهده) |
چکیده پیشرفت شگفتانگیز فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن به بازارهای پولی و مالی علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانک، روشهای سنتی بانکداری را نیز متحول کرده است. با رشد چشمگیر معاملات به شیوه تجارت الکترونیکی و نیز دادوستد و تجارت برای نقل و انقال پول نیاز بیشتری به بانک پیدا شده است و بانکداری الکترونیک به عنوان بخش لاینفک از تجارت الکترونیکی تبدیل شده است. دسترسی به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کرده است و تجارت الکترونیک را میتوان از تبعات گسترش و نفوذ دانست برای داشتن یک برنامه صحیح و تعیین گامهای لازم برای حضور در عصر اطلاعات، تعیین جایگاه فعلی کشورها و سازمانها در مسیر پیشروی به سوی جامعه الکترونیک الزامی است. بنابراین ارزیابی آمادگی الکترونیکی چه در سطح ملی و چه در سطح سازمانی برای توسعه دولت الکترونیکی این امکان را به تصمیمگیرندگان میدهد تا با شناخت نقاط ضعف و قوت راهبرد مناسبی را برای بالا بردن قابلیتهای فنی و سازمانی لازم برای توسعه دولت الکترونیک اتخاذ نمایند. در این مقاله سعی شده است ابتدا بانکداری، تجارت، آمادگی و دولت الکترونیکی تعریف، چارچوب تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و انتقال وجوه توضیح داده شود و سپس کشورهای آسهآن و آمادگی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و مزایای آن تشریح گردد. و در نهایت از جایگاه تجارت الکترونیک در ایران و کشورهای در حال توسعه بحث شده است. |
|
واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، دولت الکترونیکی و آمادگی الکترونیکی |
|
متن کامل [PDF 405 kb]
(2699 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت دریافت: 1392/2/30 | پذیرش: 1392/9/16 | انتشار: 1390/3/25
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|