صاحب امتیاز دیوان محاسبات کشور مدیر مسئول دکتر سید احمدرضا دستغیب سردبیر دکتر مهدی مرادی اعضای هیات تحریریه دکتر مهدی مرادی
دکتر سیدمحمد مقیمی دکتر ایرج نوروش دکتر جعفر باباجانی دکتر شکراله خواجوی دکتر محمد کاشانی پور دکتر محمد عرب مازار یزدی دکتر رضا حصارزاده دکتر مهدی صالحی
هدف از این پژوهش، ارائهی چارچوب مفهومی آموزش نظریهی حسابرسی است. تا پیش از اثرِ کلاسیک ماتز و شرف (1961) و به اذعان کمیتهی مفاهیم بنیادین حسابرسی (1969)، نظریهپردازی در حسابرسی مورد کمتوجهی قرار گرفته و به عقیدهی دنیس (2015)، همچنان نیازمند رشد و توسعه است. پژوهش حاضر اما در حوزهی نظریهپردازی پیرامون نظریهی حسابرسی بهمعنای فلسفی و روششناسانهی آن نبوده، بلکه با هدف کمک به آموزش مفاهیم و نظریههای حسابرسی (آنچه که اکنون وجود دارد) در قالب ارائهی چارچوبی مفهومی صورت پذیرفته است. برای دستیابی به این چارچوب مفهومی، از روش پژوهش آمیخته استفاده شد که مطابق آن، چهار مضمون اصلی شاملِ «مفاهیم و نظریههای خُرد و کلان»، «کاربست سایر علوم در تبیین مفاهیم و نظریههای حسابرسی»، «ابزارها و روشهای آموزش» و «رویکردهای یادگیری» استخراج و از طریق پرسشنامه و مصاحبههای اولیه و ثانویه (در مجموع 61 نفر)، نظر خبرگان مستند شد. این نظرات با استفاده از دو گروه آزمونِ «تحلیل عاملی» و «معادلاتِ ساختاری» ابتدا از منظر امکان طبقهبندی مفاهیم و نظریههای به دو گروه خرد و کلان و سپس، کاربست مفاهیم سایر علوم، ابزارها و روشها و رویکردهای یادگیری موثر در آموزش ایشان مورد سنجش قرار گرفت تا بهترین مولفههای تبیینگر به مثابه یافتههای این پژوهش استخراج شود. در نهایت، چارچوب مفهومی آموزش مفاهیم و نظریههای حسابرسی در قالب ساختار مفهومی چهاربُعدی در کنار درختِ تصمیم برای اتخاذ بهترین استراتژیهای آموزش مفاهیم و نظریههای حسابرسی برای مدرسان ارائه شد.